Bitter Çikolata Mı Bol Sütlü Çikolata Mı?

Çikolata hemen hemen herkesin çok sevdiği ve vazgeçemediği lezzetli bir besin. Bugün herhangi bir markete girdiğinizde büyük bir bölümün çikolatalara ayrıldığını görüyoruz. Alt alta raflarda çeşit çeşit çikolatalar bulunuyor; sütlü, bol sütlü, bitter, %45 kakaolu, %70 kakaolu, fındıklısı, fıstıklısı derken hangisini yesek diye karar bile veremez hale gelebiliyoruz.  

Beslenme uzmanları ve doktorların önerisi her zaman bitter çikolatadan yana. Peki neden bitter çikolata, bitter değil de sütlü yersek olmaz mı gibi soruların cevabı için etiket okumakta ve karşılaştırma yapmakta yarar var. Örneğin, aynı çikolata markasının bol sütlü versiyonunun 100 gramı 534 kalori, 30,6 gram yağ, 16,7 gram doymuş yağ, 54 gram karbonhidrat, 52,6 gram şeker, 3,3 gram lif, 8,9 gram protein, 0,4 gram tuz içerirken; %55 bitter versiyonunda 100 gramında 529 kalori, 31,7 gram yağ, 16,5 gram doymuş yağ, 49,3 gram karbonhidrat, 45 gram şeker, 8,4 gram lif, 7,4 gram protein ve 0,1 gram tuz bulunuyor. Bu değerlere baktığımızda bol sütlü çikolatada bitter çikolataya göre bir miktar daha fazla kalori, doymuş yağ, karbonhidrat, şeker ve tuz olduğunu ve daha az lif oranına sahip olduğunu görüyoruz. Ancak yine de 35 gramlık bir paket bitter yerine bol sütlü çikolata yediğinizde sadece artı 3 kalori, 2 gram şeker, 0,2 gram doymuş yağ ve 0,1 gram tuz daha fazla almış olacaksınız.

Kaloriler de benzerse, uzmanlar neden hala bitterde ısrarcı? İşte bu noktada asıl odak noktası çikolatanın içeriğinde bulunan kakao miktarına yöneliyor. Kakao, kakao ağacı tohumlarından elde edilen sağlık açısından oldukça faydalı bir besin. Kakao demir, magnezyum, bakır, potasyum, fosfor, çinko ve selenyum mineralleri açısından zengindir. İçerisinde polifenoller, flavanoller ve kateşinler denilen güçlü antioksidanlar barındırır. Zengin flavanol içeriği sayesinde kan basıncını düşürür, kolesterolü düşürür; bu şekilde kalp hastalıklarına karşı koruyucu etki gösterir. İnsülin duyarlılığını artırarak insülin direncini azaltır ve uzun vadede diyabete karşı bireyleri korur. Kan akışını hızlandırarak cildin elastikiyetine destek olur. Vücuttaki enflamasyonu azaltır. İçeriğindeki kafein ve teobromin gibi uyarıcı maddeler sayesinde beyin fonksiyonlarını güçlendirir.

Bol sütlü çikolataya göre çok daha fazla miktarda kakao içeren bitter çikolata 2-3 kat daha fazla flavanol içeriğine sahiptir. Ayrıca, bir araştırma sonucuna göre çikolataya süt eklemek bu antioksidanların emilimini engelliyor, dolayısıyla çikolatanın faydasını azaltıyor. Tüm bu sonuçlara dayanarak söylenebilir ki, bol sütlü çikolataya göre bitter çikolata vücudun antioksidan kapasitesini çok daha fazla artırır ve yukarıda bahsedilen hastalıklara karşı koruyucu etkisi çok daha fazladır. İşte bu sebeple, %70 kakao içeren bitter çikolatalar tüketime en uygun çikolata türüdür.

Son olarak unutulmamalıdır ki, çikolata yine de çok fazla yağ, şeker ve kalori içeriyor. Yani çikolatanın faydalı bir besin olması onu her gün ve fazla miktarda tüketebileceğimiz anlamına gelmiyor. Fazla tüketime müsait bir besin olduğundan kilo artışına sebep olabileceğini ve yararlı etkilerinin azalabileceğini her zaman aklın bir köşesinde tutmakta fayda var. 

ocak'ta ne yenir

Ocak’ta ne yenir?

Astım Hastalığı ve Beslenme Tedavisi