Yağlar

yağlar

Yağlar 9 kkal/gr’lık yüksek enerjisinin yanı sıra vücuttaki aktiviteleri dolayısıyla da dikkatli tüketilmelidir. Özellikle kalp ve damar sağlığı açısından yağ tüketimi oldukça dikkatli olmalıdır. Oluşumlarına göre yağları 2 şekilde ayırabiliriz; doymuş ve doymamış yağlar.

Doymuş Yağlar

Genellikle hayvansal kaynaklı ve oda sıcaklığında katı halde bulunan yağlardır. Doymuş yağlar insan vücudunda sentezlenebilen yağlardır. Yağ tüketimi olmasa bile fazla tüketilen karbonhidrat ve proteinlerden doymuş yağlar sentezlenebilir. Doymuş yağlar hem toplam kolesterolü hem de kötü kolesterolü yükseltir. Bu da kalp hastalıklarının riskini daha da arttırır.

Et ve et ürünleri, kümes hayvanlarının derileri, yumurta sarıları ve yağlı mandıra ürünlerinde doymuş yağlar bulunur.

Doymamış Yağlar

Oda sıcaklığında sıvı halde bulunan bitkisel kaynaklı yağlardır. Vücutta sentezlenemeyen elzem yağ asitlerinden oluşurlar. Bu nedenle dışarıdan besinler aracılığıyla alınmaları gereklidir. Tekli ve çoklu doymamış yağ asitleri olarak ikiye ayrılır.

Tekli Doymamış Yağlar

Oda sıcaklığında sıvı fakat buzdolabına koyulduğunda yavaş yavaş katı hal alır. Az miktarda doymamış yağ asitleri içerir. İyi huylu kolesterolün düşmesine engel olurken kötü huylu kolesterol ve toplam kolesterolün düşmesini sağlarlar. Zeytinyağı, kanola yağı, kabuklu yemişler(badem, fındık, ceviz vb) ve bunların yağları ile avokado tekli doymamış yağ içeren besinlerdir.

Çoklu Doymamış Yağlar

Kötü huylu kolesterolü düşürmede yardımcıdır. Omega-6 ve omega-3 olarak ikiye ayrılır.

Omega-6; mısırözü yağı, ayçiçeği yağı ve soya fasulyesi yağında bulunur.

Omega-3; yağlı deniz balıkları en önemli kaynağıdır. Ayrıca keten tohumu ve yağında, soya yağında, kanola yağında ceviz ve fındıkta da bulunmaktadır. Yeterli olan omega 3 yağ asidinin alınması için 5-6 adet fındık yenilmesi yeterlidir.

metabolik balans

Metabolik Balans

eylül ayında ne yenir

2021 EYLÜL AYINDA NE YENİR?