Bazi Vitamin ve Mineraller Göz Sağliğimizi Koruyor

göz sağlığı

Genel vücut sağlığı için vitamin ve mineralleri yeterli düzeyde almanın önemli olduğu kadar göz sağlığı için de büyük önem taşımaktadır.  Yaşlandıkça görme duyusu azalmaya meyillidir ve görme duyumuzu keskin tutmak için vücut bir çok besine ihtiyaç duyar.

A, C ve E vitaminleri, çinko, lutein, zeaksantin ve omega-3 yağ asitleri göz sağlığında rol oynar. Kataraktın önlenmesine, bulanık görüşü önlemeye ve yaşa bağlı makula dejenerasyonunun önlenmesine yardımcı olabilirler.  Bu besinler göz fonksiyonunun korunmasına yardımcı olur, gözlerinizi zararlı ışığa karşı korur ve yaşa bağlı dejeneratif hastalıkların gelişimini azaltır. Bu besinlerin daha kaliteli bir görüş için faydalarına bir de yakından göz atalım.

A Vitamini Yetersizliği Gece Körlüğüne Neden Oluyor

A vitamini eksikliği dünyadaki körlüğün en yaygın nedenlerinden biridir. A vitamini, gözün retina tabakasındaki  görmeyi sağlayan rodopsin pigmentiyle birleşerek alacakaranlıkta daha iyi görmeyi sağlar, yetersizliğinde gece körlüğü oluşur. Bu vitamin, gözlerin fotoreseptörler olarak da bilinen ışığa duyarlı hücrelerini korumak için gereklidir.

Yeterli A vitamini tüketilmezse, eksikliğinizin şiddetine bağlı olarak gece körlüğü, kuru gözler ya da daha ciddi göz problemleri yaşanabilir.  A vitamininin en zengin kaynakları arasında karaciğer, yumurta sarısı ve süt ürünleri bulunur. Bununla birlikte, bazı meyve ve sebzelerde yüksek miktarlarda bulunan provitamin A karotenoidleri olarak adlandırılan antioksidan bitki bileşiklerinden de A vitamini alabilirsiniz.

C Vitamini Katarakt Oluşma Riskini Azaltıyor

C vitamini konsantrasyonu, gözün dış kısmını dolduran sulu yapısında diğer vücut sıvılarından daha yüksektir. Bu sıvı yapıdaki C vitamini seviyeleri diyetle alımına bağlı olarak değişir. Gözlemsel çalışmalar kataraktlı kişilerin düşük bir antioksidan kapasitesine sahip olduklarını göstermektedir. Ayrıca, C vitamini takviyesi alan kişilerin katarakt olma olasılığının daha düşük olduğu da yapılan çalışmalarla gösterilmiştir. Biber, turunçgiller, kivi, biber, çilek, lahana ve brokoli gibi birçok meyve ve sebzede yüksek miktarda C vitamini bulunur.

Lutein ve Zeaksantin Gözü Zararlı Işıklara Karşı Koruyor

Lutein ve zeaksantin, maküler pigmentler olarak bilinen sarı karotenoid antioksidanlardır.

Lutein ve zeaksantin doğal bir güneş kremi gibi işlev görür. Gözlerinizi zararlı mavi ışığa karşı korumada merkezi bir rol oynadıkları bilinir.

Yapılan çalışmalarda yüksek lutein ve zeaksantin alımına sahip olanların, en düşük alımlılara kıyasla % 43 daha düşük maküler dejenerasyon riskine sahip olduğunu bulmuşlardır.

Lutein ve zeaksantin ıspanak, pazı, lahana, maydanoz, antep fıstığı ve yeşil bezelye en iyi kaynaklar arasındadır.

Omega-3 yağ asitleri Bir Çok Göz Hastalığı Riskini Azaltır

Kanıtlar, omega-3 takviyeleri almanın kuru göz hastalığı olanlara da fayda sağlayabileceğini göstermektedir.

Kuru gözü olan kişilerde yapılan bir çalışmada, üç ay boyunca günlük EPA ve DHA takviyeleri almanın, gözyaşı sıvısı oluşumunu artırarak kuru göz semptomlarını önemli ölçüde azalttığını ortaya koydu. Bebeklik döneminde beyin ve göz gelişimi için de önemlidir.

Omega-3 yağ asitleri diğer göz hastalıklarının önlenmesine de yardımcı olabilir. Orta yaşlı ve yaşlı diyabetli yetişkinlerde yapılan bir araştırma, günde en az 500 mg uzun zincirli omega-3 almanın diyabetik retinopati riskini azaltabileceğini bulmuştur.

E Vitamini ve Çinko

Retinamız yüksek bir yağ asit konsantrasyonuna sahip olduğundan, optimum göz sağlığı için yeterli E vitamini alımı önemlidir. Şiddetli E vitamini eksikliği retinal dejenerasyona ve körlüğe yol açabilse de, diyetinizden yeterince alıyorsanız takviyelerin herhangi bir ek fayda sağlayıp sağlamadığı net değildir.  E vitamininin en iyi diyet kaynakları arasında badem, ayçiçeği çekirdeği ve keten tohumu yağı gibi bitkisel yağlar bulunur.

Çinko retinanızda görsel pigmentlerin oluşumunda rol oynadığı görülmektedir. Bu nedenle çinko eksikliği gece körlüğüne yol açabilir.  Doğal diyet çinko kaynakları, balık, istiridye, et, yumurta, kabak çekirdeği ve yer fıstığıdır.

Sağlıklı ve zinde günler dileriz.

Diyetlif
ekmek

Diyetisyenlerin en sevdiği besin EKMEK!

lif alımı

Lif alımını arttırmak