Tuz mu Sodyum mu? - Diyetlif
detoks çayı
Detox Çayları ve Zayıflama
16/11/2016
detox
Detox Nedir?
16/11/2016
Tümünü göster

Tuz mu Sodyum mu?

tuz mu sodyum mu

Yemeklerimizin tadını getiren, sofralarımızın baş köşesine kurulan tuz hakkında pek çok söylenti var. Pe ki tuz ne kadar sağlıklı, ne kadar sağlıksız?

Tuz, sodyum içeriği dolayısıyla tansiyon ve pek çok kalp hastalığına sebep olabilmektedir. Fakat vücutta kas, sinir ve dolaşım sisteminin sodyuma ihtiyaç bulunmaktadır. Ayrıca iyot minerali ile zenginleştirilmiş olması da tuzu değerli kılan özelliklerindendir. Zenginleştirilmiş tuz dünya çapında iyot eksikliği ile mücadele de çok önemli bir yere sahiptir.

Gün içerisinde tükettiğimiz ekmek, hazır gıdalar( bisküvi, kraker..), zeytin, peynir gibi besinlerden oldukça yüksek miktarda tuz alıyoruz. Üzerine yemeklerde kullanılan tuzlar ve sofrada kullanılan ekstra tuzda eklendiğinde günlük tuz tüketimimiz daha da artıyor.

Günlük sodyum alımının % 6’sı sofradan yemeğe eklenen tuzdan, %5’i ise yemek pişerken eklenen tuzdan gelmektedir. Geri kalan kısım ise işlenmiş besinlerden ve hazır gıdalardan, fast-food ürünlerden gelmektedir. Özellikle fazla miktarda konserve, salamura besin, hazır paketli ürün tüketimi söz konusu olduğunda sodyum tüketimi çok fazla artmaktadır.

Sodyum besinlerde sadece tuz olarak karşımıza çıkmıyor. Özellikle gıda sanayiinde kullanılan sodyum bikarbonat, monosodyum glutamat, sodyum nitrit veya sodyum benzoat, karbonat, kabartma tozu, soya sosu gibi pek çok üründe yüksek oranda sodyum bulunmaktadır.

Deniz tuzunun sofra tuzuna göre daha az sodyum içerdiğine dair bazı bilgi kirlilikleri bulunmaktadır. Fakat ister deniz tuzu, ister sofra tuzu ister se kosher tuz olsun hepsinin sodyum içeriği aynı miktardadır. Bu nedenle tüketim miktarına son derece dikkatli olunmalıdır.

Sodyum tüketimini kontrol edebilmek için önerilen günlük tuz tüketimi 6 gr yani 1 çay kaşığıdır. Bu da yaklaşık 2 gr sodyuma tekabül etmektedir. Ülkemizde bulunan günlük tuz tüketimi ise günlük 18 gr kadardır. Tuz tüketimini düşürmeye hazır ürün ve fast-food tüketimini azaltmakla, salatalarda ve sofrada ekstra tuz eklemekten kaçınmakla başlayabilirsiniz. Tansiyon, böbrek hastalıkları gibi problemleri olanlar ise yemek ve ekmeklerinden de tuzu çıkartmalıdır.

Bir Cevap Yazın