Chia Tohumu - Diyetlif
salata
Salata Deyip Geçmeyin!
17/11/2016
boza
Bilmediğimiz 5 Faydasıyla Kış Aylarının Vazgeçilmezi Boza
23/11/2016
Tümünü göster

Chia Tohumu

chia

Kullanımı çok eskilere dayanan ama bizim yeni yeni tanımaya başladığımız fonksiyonel bir besin “chia tohumu”. Aztek ve Mayaların beslenmesinde tıpkı mısır ve fasulye gibi temel besin kaynağı olarak yer alırmış chia tohumu. Chia ise Maya dilinde “güç” manasına gelmekteymiş.

Chia tohumunun fonksiyonel besin olarak anılmasının sebebi, besin değerinin çok yüksek olmasıdır. Lif, omega 3, kalsiyum, protein ve antioksidan özellikli maddeler açısından oldukça zengin olmasına karşın kalorisi düşük bir besindir. Keten tohumuna benzer özelliklere sahip olsa da chia tohumu tüketilirken keten tohumu gibi öğütülmesi gerekmemektedir.

2 yemek kaşığı (28 gr) chia tohumu 11 gr lif içerir. Bu da günlük ihtiyacımızın %42’si demektir. Sağlıklı bir yetişkinin günlük diyet posası ihtiyacı 25-30 gramdır. Fakat bunu sağlayabilen kişi sayısı ne yazık ki çok azdır. Özellikle sebze, meyve tüketimi az olan ve ya konstipasyon sorunu olan kişiler için gerekli posanın sağlanması adına chia tohumu kullanımı oldukça elverişlidir.

Chia tohumu, keten tohumu da dahil olmak üzere tüm bitkilerden daha fazla omega 3 yağ asidi içermektedir. Omega 3 kalp sağlığı, göz sağlığı, beyin gelişimi ve kemik-eklem sağlığı üzerine güçlü etkileri olan, vücudumuzda üretilemediği için dışarıdan alınması gereken bir yağ asididir. Omega 3’ün yanı sıra omega 6 yağ asitleri de chia tohumunda fazlaca bulunmaktadır.

Chia tohumu ve zayıflamaya etkisi üzerine yapılan plasebo karşılaştırmalı çalışmalarda zayıflamaya direkt olarak etki göstermediği görülmüştür fakat bol posa içeriği ile tokluk vermesi ve kalsiyum, protein gibi besin öğelerinden zengin olması yönüyle zayıflama diyetlerinde dolaylı yoldan etkili olabilmektedir.

2 yemek kaşığı chia tohumunun yaklaşık besin öğeleri;

139 kalori enerji, 4 gram protein, 9 gram yağ, 12 gram karbonhidrat ve 11 gram lif’tir.

Chia tohumu çiğ olarak yoğurda, çorbalara, meyvelerin üzerine, her türlü besine eklenebilir. Su ile birleştiğinde jelleştiği için çorba ve puding yapımında kıvam verici olarak kullanılabilir. Gluten içermemesi sayesinde çölyak hastaları ve glutensiz diyet uygulayanlar da rahatlıkla tüketebilirler.

1 Comment

  1. yasemin dedi ki:

    ilk defa burada gördüm bunu yararlı bilgi

Bir Cevap Yazın