SİGARA TÜKETİMİNİN BESLENME ALIŞKANLIĞINA VE SAĞLIK DURUMUNA ETKİSİ

SİGARA TÜKETİMİNİN BESLENME ALIŞKANLIĞINA VE SAĞLIK DURUMUNA ETKİSİ

Dünya Sağlık Örgütünün (DSÖ) yaptığı tanımlamaya göre düzenli biçimde her gün en az 1 tane sigara kullanmak, sigara bağımlılığı olarak ifade edilmektedir. Kronik sigara kullanımı, vücut için zararlı serbest oksijen radikallerinin oluşumunu tetiklemektedir. Serbest oksijen radikalleri ise hücre ve doku hasarı oluşturup kanser, kalp ve damar hastalıkları, diyabet, akciğer hastalıkları, böbrek hastalıkları gibi birçok hastalığın oluşumuna neden olmaktadır.

Sigara içmek beslenme alışkanlıklarını değiştirir mi?

Sigara içen yetişkin ve ergenler üzerinde besin tüketim sıklığı üzerine araştırmalar yapılmış ve bunun sonucunda sigaranın beslenme tarzlarında, değişiklikler oluşturduğu gözlenmiştir. Sigara tüketimi tat duyumunu azaltmaktadır. Yapılan araştırmalarda, sigara tüketen bireylerin diğer bireylere göre daha fazla sıcak meşrubat içtikleri ve çay, kahve, kakao gibi içecekler genellikle şekerle içildiğinden de daha fazla şeker tükettikleri ortaya çıkmıştır.

Başka bir çalışmada ise alkol tüketimi ile sigara içme arasında bir ilişki olduğu, alkol alanların % 83’ünün sigara içtiği, sigara içenlerin % 60-70’inin ise sigara etkisiyle alkol almaktan hoşlandıkları sonucuna varılmıştır.

‘Sigara içiyorum ama sağlıklı da besleniyorum.’

Literatürdeki çalışmalara göre; sigara içenlerin yetersiz beslenmeye bağlı olarak, birçok kanser çeşidini önleyen A ve C vitaminleri ile β karotenini daha az aldıkları ortaya çıkmıştır. Çalışmalarda taze sebze, kahverengi ekmek, çoklu doymamış yağları ve vitamin mineral alımının sigara içen ve içmeyenler arasında ciddi farkları olduğu bilinmektedir.  Buna ek olarak sigara tüketimi C vitamini başta olmak üzere antioksidan vitaminlerin emilimini de azaltmaktadır.

Sigara tiryakileri daha çok sigara içebilmek için; daha çok alkol ve kahve tüketmekte, daha az spor yapmakta, diğerlerine oranla daha az uyumakta ve daha çok kahvaltıyı atlamaktadır.

Tüm bu olumsuz etkiler göz önünde bulundurulduğunda sigarayı bırakmak en doğru karar olacaktır.

‘Sigarayı bıraksam kilo alır mıyım?’

Genel olarak sigarayı bırakanlar kilo alırken, sigaraya başlayanlar ise kilo kaybetmektedir. Son yıllarda yapılmış araştırmalarda, kadınlar ve erkekler arasında sigara içme ve vücut ağırlığı arasında ilişki olduğu da saptanmıştır. Bu çalışmalarda, sigara tiryakisi olan ve olmayanlar arasındaki ağırlık değişiminin, kadınlarda erkeklerden daha fazla olduğunu, bu sonucun nikotin metabolizmasındaki cinsiyet farklılığından kaynaklanabileceğini ortaya koymaktadır. Ayrıca yapılan araştırmalarda, kadınların nikotini erkeklere nazaran daha yavaş metabolize ettiğini ve serum nikotin düzeyinin kadınlarda daha uzun süre yüksek seviyede kaldığı ortaya çıkmıştır.

Ancak hem kadınlarda hem de erkeklerde sigarayı bırakınca ağırlık kazanımının gerçekleşmesi, sigaranın uzun zamandaki etkilerine bakıldığında daha az zararlıdır.

Sigarayı bırakma kararı aldıktan sonra hem sağlık durumunu iyileştirmek hem de kilo kontrolünü sağlamak için diyetisyenle çalışılmalıdır.

Kombucha

Kombucha

Beslenme Anne Sütünün İçeriğini Nasıl Etkiler

Beslenme Anne Sütünün İçeriğini Nasıl Etkiler